Pomoc dla rodziców, dzieci i nauczycieli


Film edukacyjny NFZ „Dzieci i przekąski: Jak nie wpaść w niebezpieczną pułapkę?”

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował film edukacyjny „Dzieci i przekąski: Jak nie wpaść w niebezpieczną pułapkę | Zdrowie na Pierwszym Planie„, który pomoże zrozumieć, dlaczego popularne przekąski to „fałszywi przyjaciele”.
W materiale znajdziemy odpowiedzi na pytania:

  • Jak popularne przekąski wpływają na zdrowie dzieci?
  • Jakie nawyki wprowadzać w domu, aby promować zdrowy styl życia?
  • W jaki sposób zachęcić dziecko do zdrowszych wersji przekąsek?

Ekspertka radzi, jak prostymi krokami budować zdrowe nawyki w rodzinie i pokazuje, że zdrowe przekąski mogą być smaczne i łatwe w przygotowaniu.

Film dostępny tutaj: Dzieci i przekąski: Jak nie wpaść w niebezpieczną pułapkę | Zdrowie na Pierwszym Planie


Wady postawy u dzieci – film edukacyjny NFZ

Postępujące zmiany w stylu życia powodują, że dzieci noszą coraz cięższe plecaki, spędzają długie godziny przy komputerach i smartfonach, co negatywnie wpływa na rozwój ich postawy ciała i może doprowadzić do nieodwracalnych zmian układu kostno-mięśniowego. Według danych przedstawianych przez Instytut Matki i Dziecka obecnie około 90% dzieci w Polsce ma wady postawy kręgosłupa, stóp i kolan. Z informacji przedstawionych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że w latach 2019-2023 liczba pacjentów w wieku 15-17 lat z rozpoznaniem wad kręgosłupa wzrosła o ponad 15%.

W związku z powyższym Narodowy Fundusz Zdrowia zaprasza Państwa do obejrzenia filmu edukacyjnego poświęconego wadom postawy, który odpowiada na pytania:
Czy płaskostopie ma wpływ na kręgosłup?
Jakie są przyczyny wad postawy?
Jak wybrać odpowiedni plecak dla dziecka?
Czy skolioza to wada postawy?
Jak ważna jest codzienna aktywność fizyczna dla kręgosłupa?

Film dostępny tutaj: Szyja smartfonowa, skolioza, płaskostopie – jak chronić dziecko?


WychowujMY! – Czas, praca, pieniądze

Jak wpoić dzieciom rzetelność i obowiązkowość?
Nauczyć mądrego gospodarowania finansami
i czasem? 15. numer WYCHOWUJMY! podejmie – tak
ważne w życiu i w przygotowaniu dzieci do dorosłości
– kwestie.

Czas, praca, pieniądze


Fundacja twarze depresji

Szanowni Państwo,

Fundacja „Twarze depresji” prowadzi trzy programy bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej: dla dzieci i młodzieży, dorosłych z depresją i chorych na raka (www.twarzedepresji.pl/pomocpsychologiczna). Poniżej informujemy o działaniach Fundacji ważnych dla uczniów.

1. Fundacja „Twarze depresji” prowadzi program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci, młodzieży, ich rodziców/opiekunów i młodych dorosłych do 24. roku życia. Więcej informacji na stronie https://twarzedepresji.pl/pomocpsychologiczna.


WychowujMY! – Trudności szkolne

Jak wspierać i motywować małego ucznia? Czy można pokonać szkolne lęki? Jak rodzice i szkoła mogą wspólnie działać dla dobra dziecka? W najnowszym numerze WYCHOWUJMY! przyjrzymy się szkolnym problemom i spróbujemy ukazać możliwości ich rozwiązania.

Trudności szkolne


WychowujMY! – Agresja

Skąd się bierze złość i agresja u dzieci? Jakie przybiera formy? Jak uczyć dziecko panowania nad złymi emocjami i wzmacniać je w sytuacji doznawania przemocy? W 13. numerze WYCHOWUJMY! skupiamy się na powszechnym problemie rówieśniczej przemocy i agresji – jego przyczynach i sposobach rozwiązania.

Agresja


WychowujMY! – Odpowiedzialność

Ukazał się 12. numer „WychowujMY!” – dwumiesięcznika poświęconego wyzwaniom współczesnego wychowania. Temat numeru to „Odpowiedzialność”. Jak uczyć dzieci odpowiedzialności? Dlaczego współczesnym nastolatkom tak trudno dorosnąć? Na ile rodzice powinni angażować się w naukę dzieci? Bieżący numer WYCHOWUJMY! koncentruje się na zagadnieniu odpowiedzialności, która kształtowana jest przede wszystkim w rodzinie.

Odpowiedzialność


Informator o placówkach i organizacjach wspierających dziecko, rodzinę i szkołę

W ramach realizacji projektu „Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w województwie podlaskim”, którego celem było wsparcie merytoryczne pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych z województwa podlaskiego w zakresie potrzeby uzyskania wsparcia w prowadzeniu oceny funkcjonalnej i wdrażania działań postdiagnostycznych powstał Informator o  placówkach i organizacjach wspierających dziecko, rodzinę i szkołę w wybranych powiatach województwa podlaskiego.

W niniejszym opracowaniu znajdziecie Państwo placówki z wybranych powiatów,
z których poradnie psychologiczno-pedagogiczne brały udział w projekcie. Ujęte
w opracowaniu placówki, ośrodki wsparcia dziecka i rodziny zostały wskazane przez poradnie.  W związku z tym katalog ma formą otwartą, w tym sensie, że nie stanowi wykazu wszystkich miejsc wsparcia.

Ponad to opracowanie uwzględnia również ogólnopolskie infolinie i pomocowe strony internetowe.

Informator czerwiec 2023 roku


My rozmawiamy, Ty posłuchaj –
Relacje z naszymi dziećmi

Wychodząc oczekiwaniom naszych podopiecznych stworzyliśmy film wyjaśniający w jaki sposób utrzymać dobre relacje z innymi. Miłego oglądania!


WychowujMY! – Przyjaźń i kochanie

Ukazał się 11. numer „WychowujMY!” – dwumiesięcznika poświęconego wyzwaniom współczesnego wychowania. Temat numeru to „Przyjaźń i kochanie”. Autorzy artykułów zwracają uwagę, jak wielką siłą jest miłość w życiu człowieka. Jednak miłość to nie tylko radosny czas zauroczenia, to nierzadko także gorycz porażki, odrzucenia, straty. Miłość to odpowiedzialność.

Przyjaźń i kochanie


WychowujMY! – O chłopcach i dziewczynkach

Ukazał się 10. numer „WychowujMY!” – dwumiesięcznika poświęconego wyzwaniom współczesnego wychowania. Temat numeru to „O chłopcach i dziewczynach”. Autorzy artykułów poszukują odpowiedzi na ciągle zadawane, fundamentalne pytania: Jak rozwijają się chłopcy, a jak dziewczynki?…

„O chłopcach i dziewczynkach”


Nowe materiały na ZPE

Zachęcamy do korzystania z nowych materiałów dydaktycznych udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Wśród nowych materiałów są zestawy narzędzi edukacyjnych wspierające proces wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w zakresie rozwoju umiejętności uniwersalnych dzieci i uczniów oraz kompetencji kluczowych. W skład zestawów wchodzą

  • programy nauczania z konspektami scenariuszy zajęć i lekcji,
  • poradniki metodyczne z przykładowymi scenariuszami zajęć i lekcji,
  • scenariusze interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych,
  • narzędzia do pomiaru dydaktycznego i ewaluacji kompetencji kluczowych.

Zestawy narzędzi edukacyjnych mogą stanowić inspirację dla nauczycieli do projektowania i prowadzenia lekcji lub zajęć w sposób wspierający wszechstronny rozwój dzieci i uczniów.

Link poniżej:

Zestawy narzędzi edukacyjnych


WychowujMY! – Dziecięce dramaty

Dlaczego dzieciństwo i dorastanie to nierzadko trudny, pełen napięć czas? Z jakimi problemami borykają się współczesne dzieci? W jaki sposób mądrze
reagować na dziecięce zmartwienia? W bieżącym numerze WYCHOWUJMY! zastanowimy się, co możemy ofiarować dzieciom, które otrzymały w dzieciństwie przyspieszony kurs dorosłości.

Dziecięce dramaty


Program pracy profilaktycznej i wsparcia psychicznego dla młodzieży „Nawigacja w każdą pogodę”

„Nawigacja w każdą pogodę” to bezpłatny program diagnostyczno-profilaktyczny oparty o aplikację internetową adresowany do starszych klas szkoły podstawowej oraz do szkół ponadpodstawowych. Został opracowany w roku szkolnym 2021/2022 w ramach projektu Profilaktyka zintegrowana w każdą pogodę zrealizowanego przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej współfinansowanego ze środków programu Ministra Edukacji Narodowej i Nauki „Społeczna odpowiedzialność nauki” Szczegółowe informację na stronie poniżej: https://ipzin.org/


WychowujMY! – Pasje, marzenia, ideały

„Pasje, marzenia, ideały!” to tytuł nowego numeru dwumiesięcznika WychowujMY.

„Jak wychować dzieci, aby w życiu dążyły do spełniania marzeń? Czy sukces to efekt tylko genów,
samorodnych talentów i atmosfery panującej w rodzinnych domach, czy również hartu ducha, wytrwałości i konsekwencji w dążeniu do celu? – w niniejszym numerze „WychowujMY!” chcemy się zastanowić nad rolą rodziny w budzeniu i rozwijaniu dziecięcych pasji.” Serdecznie zachęcamy do pobrania czasopisma

„Pasje, marzenia, ideał”


Wirtualne sieci i ich zagrożenia

Z wielu badań wiemy, jak duże spustoszenie w psychice i rozwoju emocjonalnym dzieci powoduje nieograniczony dostęp do Internetu i świata wirtualnego za pośrednictwem smartfonów, tabletów i komputerów, które są tak popularnym prezentem. Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu opracowała broszury pt.: „Dzieci w wirtualnej sieci” oraz „Nastolatki w wirtualnym tunelu”, które kieruje do rodziców dzieci i młodzieży.

Inicjatywa ma na celu wsparcie rodziców dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego oraz uzależnień i zagrożeń wirtualnego świata, by byli w stanie lepiej rozumieć aktualne wyzwania i zagrożenia, a w rezultacie stawać się lepszymi, bardziej świadomymi wychowawcami. Poniżej zamieszczamy pliki pdf do broszur:

Dzieci w wirtualnej sieci

Nastolatki w wirtualnym tunelu


Prawdziwy skarb

Prawdziwy Skarb to projekt edukacyjny realizowany przez dwie organizacje społeczne: Fundację Szczęśliwe Dzieciństwo oraz Stowarzyszenie Centrum Dobrego Wychowania, którego celem jest uczenie umiejętności:

  • budowania dobrych relacji w różnych kontekstach naszego życia: w związkach, w rodzinie, w szkole i pracy, w zarządzaniu pieniędzmi i w biznesie, w relacjach w społeczności lokalnej;
  • odkrywania swoich talentów i dzielenia się nimi z innymi;
  •  dobrego wychowywania dzieci na szczęśliwych ludzi;
  • mądrej pracy nad sobą.

Na stronie znajdą państwo kurs „Prawdziwe Relacje”, kompas talentów, grę rodzinną budującą relacje rodzinne. Link tutaj.


2. Fundacja zaprasza do udziału w organizowanym bezpłatnym webinarze o leczeniu depresji u dzieci i młodzieży. Wezmą w nim udział psychiatra i psychoterapeuta współpracujący z Fundacją „Twarze depresji” w ramach programu bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Szczegóły na stronie https://twarzedepresji.pl/webinary.

3. Organizacja przygotowała kompendium wiedzy o leczeniu depresji wśród dzieci i młodzieży — magazyn „Twarze depresji” nr 4/2021″ w całości poświęcony zdrowiu psychicznemu młodych. Z publikacji można by korzystać podczas lekcji wychowawczych, czy wydrukować samodzielnie dla uczniów do szkolnych bibliotek. Z magazynu uczniowie dowiedzą się nie tylko, jak leczyć depresję w ich wieku, ale również o możliwości skorzystania z bezpłatnych zdalnych konsultacji psychologiczno-psychiatrycznych prowadzonych przez Fundację dla dzieci i młodzieży.


Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – biuletyn NFZ

Piąty numer biuletynu Narodowego Funduszu Zdrowia „Ze Zdrowiem” został poświęcony zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży. Rodzice, nauczyciele i dyrektorzy znajdą w nim informacje dotyczące m.in.:

  • wspierania rozwoju psychicznego dziecka od pierwszych chwil jego życia,
  • znaczenia życzliwości, rozmowy i bliskiej więzi dla zdrowia psychicznego dziecka,
  • nauki samoakceptacji,
  • przyczyn kryzysu psychicznego i reagowania na ten kryzys,
  • wsparcia zapewnianego w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Numer poświęcony zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży można pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia
Pozostałe numery biuletynu NFZ „Ze Zdrowiem”


Gdzie zgłosić się z dzieckiem doświadczającym kryzysu psychicznego?

Zaburzenia nastroju, myśli samobójcze czy samookaleczenia – w dobie pandemii coraz więcej dzieci i nastolatków doświadcza problemów psychicznych. Gdzie jeszcze w regionie Białegostoku możemy udać się z dziećmi, które potrzebują wsparcia psychiatry, psychologa lub psychoterapeuty? Poniżej znajdą państwo listę placówek świadczących pomoc: ambulatoryjną, osobom z autyzmem, terapii uzależnień oraz zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży. Kliknij tutaj


Lista placówek udzielających pomoc dla osób dotkniętych przemocą w woj. podlaskim

Aktualna baza danych instytucji rządowych i samorządowych, a także podmiotów
oraz organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobom dotkniętym przemocą
w rodzinie w województwie podlaskim w linku tutaj.


Zintegrowana Platforma Edukacyjna 2.0 już dostępna

Serdecznie zapraszamy do korzystanie z nowej odsłony platformy edukacyjnej stworzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, szczególnie do zakładki „Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne”, gdzie znajdą państwo materiały edukacyjne, webinary, informacje gdzie można uzyskać konkretną pomoc pedagogiczno-psychologiczną dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Link do platformy tutaj.


Bezpłatna infolinia 800 080 222

Dzieci, młodzież, nauczyciele i rodzice mogą uzyskać wsparcie, dzwoniąc na bezpłatna, całodobową infolinię 800 080 222. Pod tym numerem dyżurują specjaliści, którzy udzielają pomocy psychologiczno- pedagogicznej.


Programy edukacyjne GIS

Zapobieganie negatywnym skutkom nadużywania substancji psychoaktywnych, ochrona dzieci i młodzieży przed szkodliwym działaniem dymu tytoniowego, promowanie zdrowego stylu życia – to najważniejsze założenia programów edukacyjnych opracowanych przez Główny Inspektorat Sanitarny. Z materiałów mogą korzystać uczniowie i nauczyciele podczas nauki zdalnej.

Po prawej stronie leżące dzieci ubrane w dżinsowe kurtki i spodnie oraz żółte koszulki. Dzieci są uśmiechnięte. Po prawej stronie logotyp Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz napis Programy edukacyjne Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

„Trzymaj Formę!” – program edukacyjny o zbilansowanym odżywianiu i aktywności

„Trzymaj Formę!” to program propagujący zdrowy styl życia, zbilansowane odżywianie oraz aktywnością fizyczną. Przygotowała go Państwowa Inspekcja Sanitarna we współpracy z Polską Federacją Producentów Żywności.

Głównym celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.

 „ARS, czyli jak dbać o miłość?” – nowoczesna edukacja dla młodzieży z zakresu profilaktyki uzależnień

Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie. Projekt jest skierowany do osób w wieku 15-19 lat, ale zawiera również elementy angażujące ich rodziców.
W programie nie skupiono się na negatywnych skutkach zdrowotnych używania substancji psychoaktywnych, ale na wartościach uznawanych przez młodych ludzi za ważne, takich jak miłość, rodzina, bezpieczeństwo, a także na tym, jak nadużywanie tych substancji może negatywnie wpływać na te wartości. 

Czyste Powietrze Wokół Nas – program edukacyjny dla przedszkolaków

Program jest realizowany przez nauczycieli, wychowawców przedszkolnych oraz przez przedstawicieli środowiska przedszkolnego i szkolnego. Jego głównym celem jest zwiększenie wiedzy rodziców na temat negatywnych skutkach działania dymu tytoniowego. Ważnym aspektem programu jest także kształtowanie świadomych, asertywnych postaw dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
Więcej informacji o programach edukacyjnych GIS


MY Rodzice

„Wychowanie dziecka to fascynująca podróż i my chcemy ci w niej towarzyszyć!” W projekcie My Rodzice chcemy prowadzić rodziców poprzez fascynujący świat wiedzy psychologiczno-pedagogicznej przydatnej w świadomym wychowywaniu dziecka. Zadanie z zakresu zdrowia publicznego współfinansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Więcej informacji można znaleźć na stronie Facebook oraz na YouTube.


HEJT W INTERNECIE

Niemiłe, obraźliwe, wulgarne komentarze w sieci to niestety już prawie codzienność i mroczna strona internetu. Na wpisy hejterów natykamy się niemal pod każdym opublikowanym tam tekstem. Bardzo często zawierają one wulgarne wyzwiska, ośmieszanie oraz poniżanie.

Z inicjatywy Komendy Głównej Policji powstał spot profilaktyczny skierowany głównie do rodziców w ramach realizacji programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im.Władysława Stasiaka na lata 2018-2020, aby uświadamiać oraz zapobiegać hejtowi wśród dzieci i młodzieży.


Cyberprzemoc – poradnik dla rodziców

Dzieci korzystają z sieci już od najmłodszych lat. Dostęp do sieci toższansa dla młodego człowieka na rozwój, która może jednak okazać się zagrożeniem. Statystyki pokazują, że ponad 60% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat używa urządzeń mobilnych takich jak tablet czy smartfon, w tym 25% z nich codziennie. Dlatego warto zadbać o to, aby dzieci mogły korzystać z zasobów internetu w sposób bezpieczny.

Jak uchronić dzieci przed niepożądanymi treściami? Jak ustrzec je przed zagrożeniami w sieci? Przemoc, której dzieci doświadczają w internecie jest w dużej mierze przedłużeniem konfliktów przeniesionych ze środowiska rówieśniczego.

Cyberprzemoc to zjawisko, które najczęściej dzieje się poza wiedzą rodziców. Może ono dotknąć każdego, zarówno najzdolniejszego ucznia, jak i tego, który na lekcjach radzi sobie nieco gorzej.

Aby dowiedzieć się więcej o cyberprzemocy i jej konsekwencjach, a także o tym jak chronić dzieci, zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem dla rodziców „Cyberprzemoc – włącz blokadę na nękanie”, który został opracowany wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji i Akademię NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”.


Deklaracja w sprawie dostępności
Oświadczenie sporządzono dnia 2022.03.10. Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia 2022.03.10. Deklarację sporzadzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Raport zamieszczamy poniżej.
Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego

Czytaj dalej


Inspektor Ochrony Danych
Marek Falkowski

K L A U Z U L A   I N F O R M A C Y J N A