Materiały do pobrania

Drogi rodzicu!

W tym trudnym dla nas czasie zostaliśmy postawieni w sytuacji, w której priorytetem jest zadbanie o zdrowie swoje i innych poprzez izolację (pozostanie w domu). Nasi specjaliści w trosce o twoje dziecko i jego rozwój są w trakcie opracowywania materiałów do wykorzystania w czasie wolnym. Poniżej znajdują się propozycję do wykorzystania w zabawie z dzieckiem lub materiały, z którymi warto się zapoznać. Zapraszamy także na naszą stronę na Facebooku.


TUS – Trening Umiejętności Społecznych

Zajęcia TUS mają na celu rozwinięcie kompetencji społecznych w tym rozpoznawania i reagowania na swoje i cudze emocje, dobrej komunikacji czy współpracy w grupie. Metoda ta jest stosowana szeroko. Mogą z niej korzystać tak dzieci jak i dorośli. Poniżej znajdą państwo ćwiczenia do samodzielnej pracy z dzieckiem.

TUS – Ćwiczenia nr 1
TUS – Ćwiczenia nr 2
Plansza Kostka
TUS – Ćwiczenia nr 3
Plansza Autoportret
TUSĆwiczenia nr 4
Gra – Co w sobie lubię
TUSĆwiczenia nr 5
Tarcza – Cel Pal
TUSĆwiczenia nr 6
Serce pełne emocji
Emocje – Twarze

Opracowała: Anna Szwarc – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Terapia ręki – ćwiczenia

Terapia ręki to program stworzony w odpowiedzi na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym. Poniżej znajdą państwo ćwiczenia do samodzielnej pracy z dzieckiem.

Ćwiczenia nr 1 – Terapia ręki
Ćwiczenia nr 2 – Terapia reki

Opracowała: Anna Szwarc – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Ćwiczenie na koncentrację uwagi

Koncentracja uwagi, zarówno słuchowa, jak i wzrokowa, jest jednym z czynników gwarantujących sukcesy ucznia w szkole. Maluchy, które wykazują deficyty w zakresie uwagi, mogą trenować koncentrację poprzez wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń edukacyjnych. Umiejętność koncentracji daje się bowiem trenować i usprawniać. Warto, by ćwiczenie na koncentrację wpleść w rytm dnia i powtarzać je w miarę regularnie.

Ćwiczenia dla starszaków:
Poziom I
Poziom II
Poziom III
Zabawy rozwijające koncentrację

Ćwiczenia dla maluchów:
Zabawy rozwijające koncentrację

Poradniki dla rodziców:
Gry i zabawy – poradnik dla rodzica
Jak pomóc dziecku w przezwyciężaniu zaburzeń koncentracji

Opracował: Dariusz Hapunik – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Trudne zachowanie dziecka

W życiu codziennym wielu rodziców spotyka się z trudnymi zachowaniami swoich dzieci i często nie wiedzą, jak na te zachowania powinni reagować, aby rozwiązać problem, zamiast go utrwalać. Poniżej znajduję się artykuł, który objąśni jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka.

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka?

Opracowała: Anna Szwarc – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku

Bezpieczne zdalne nauczanie

W związku z pandemią koronawirusa poczta elektroniczna i inne elementy pracy grupowej, takie jak narzędzia konferencyjne lub komunikatory internetowe stały się wsparciem dla wielu uczniów i nauczycieli, wykorzystujących zdalne metody nauczania. Korzystając z nich, warto pamiętać o bezpiecznym przetwarzaniu danych. Poniżej znajdują się dwa artykuły, które szerzej nakreślają jak postępować, by o to bezpieczeństwo zadbać.

Dane osobowe bezpieczne podczas zdalnego nauczania

Dobre praktyki pomagające zachować bezpieczeństwo podczas lekcji online


Gra logopedyczna

Zapraszamy wszystkich do wspólnej komputerowej zabawy logopedycznej,

link tutaj

Obraz pochodzi www.welovesolo.com

Więcej gier logopedycznych znajdziesz na naszej stronie na facebooku

Opracowana: Malgorzata Szeszel – Pedagog, logopeda Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Drodzy Rodzice naszych najmłodszych podopiecznych!

Zachęcamy Was do przeczytania w wolnej chwili artykułów dotyczących wsparcia logopedycznego noworodków, niemowląt i dzieci do 3 roku życia. Znajdziecie w nich informacje, kiedy należy skonsultować się z logopedą, w czym logopeda może wspomóc niemowlę i jego rodziców oraz w jaki sposób stymulować rozwój mowy dziecka.
Artykuły ukazywały się w „Kwartalniku Laktacyjnym”. Poniżej znajdziecie bezpośrednie linki do poszczególnych numerów:

  • Rodzic u logopedy. Kiedy trzeba iść do specjalisty? (Kwartalnik Laktacyjny 2/2018, strony 97-99) Link tutaj
  • Niemowlę u logopedy. Czym jest i czemu służy wczesna interwencja logopedyczna (Kwartalnik Laktacyjny 3/2018; strony 67-71) Link tutaj
  • Jak stymulować rozwój mowy dziecka (Kwartalnik Laktacyjny 4/2018, strony 88-91) Link tutaj
    Owocnej lektury!

Opracowała: Anna Jaźwińska-Chren – Logopeda Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Jedną z propozycji może być wspólne przeczytanie i wykonanie ilustracji do bajki:

Leśne skrzaty i wielka woda – bajka na czas pandemii

RAZEM ROŚNIEMY – MAŁGORZATA GRABIEC

Bajka do pobrania: Leśne skrzaty i wielka woda

Opracowała: Izabela Malarek  – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Wsparcie psychologiczne – Akademia NFZ

Polecamy do zapoznania się z cyklem wsparcia psychologicznego w ramach Akademii NFZ. Pierwszy odcinek poświęcony jest lękowi: czym jest dla człowieka, jak odróżnić go od strachu, jak z nim żyć, by nami nie zawładnął. Kolejne podcasty poświęcone są m.in: konfliktom w rodzinie, kontroli – jak jej nie stracić, technikom relaksacji. Seria prezentowana jest na YouTube.

Akademia NFZ Lęk co zrobić, by tobą nie zawładną link tutaj

Opracowała: Izabela Malarek – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Platformy i lekcje online dla dzieci

Ten trudny czas można też wykorzystać innowacyjnie i atrakcyjnie. Bez drukowania i wycinania 😉
Klikając na link pod obrazkiem znajdziecie zbiór materiałów i platform z ćwiczeniami i zabawami edukacyjnymi on-line z myślą o najmłodszych.

Obraz pochodzi ze strony: Specjalni.pl

LINK DO STRONY: Ćwiczenia i nauka online dla najmłodszych.

Opracowała: Małgorzata Szeszel – Logopeda i pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU

Tempo rozwoju nowych technologii jest oszołamiające. Rewolucja, której jesteśmy świadkami i uczestnikami, stwarza zarówno niezliczone możliwości, jak i zagrożenia. Unikatowe właściwości Internetu umożliwiają ludziom wzajemną NIEOGRANICZONĄ komunikację bez względu na odległość, strefę czasową i granice państwowe. Często jednak możemy w sieci natrafić na treści, których publikacja jest zakazana przez prawo.

Dzieci i młodzież są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem Internetu i telefonów komórkowych. CZYM JEST INTERNET? Niełatwo jest odpowiedzieć na pytanie, czym jest Internet, przede wszystkim dlatego, że nie jest to konkretna rzecz, ale rozbudowany system powiązanych elementów. Podstawową częścią Internetu jest sieć komputerów, do której może włączyć się każdy, kto posiada odpowiednie urządzenie wyposażone w modem. Daje to ogromne możliwości zapewniając rozmaite typy komunikacji – tekstową, głosową, video – bez ograniczeń czasowo-przestrzennych. Sprzyja to tworzeniu się w Sieci społeczności, stanowiących kolejny ważny element Internetu. To użytkownicy Sieci wpływają na jej wygląd i funkcje. Istotnym jego elementem jest wszystko to, co umieszczają w nim użytkownicy, czyli zasoby. Oprócz komputerów indywidualnych użytkowników do Sieci podłączone są serwery, na których znajduje się niezliczona liczba stron internetowych, informacji, plików. Internet to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może znaleźć w nim niemal wszystko, czego potrzebuje.

8 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu

1. Nie udostępniaj swoich prywatnych danych nieznanym osobom
2. Nigdy nie podawaj komuś swojego hasła
3. Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
4. Update!

To, że masz program antywirusowy czy antyspamowy to połowa sukcesu. Nie zapomnij włączyć opcji update’owania tych programów. Dzięki temu, będą zabezpieczały komputer przed najnowszymi wirusami. A nowe wirusy pojawiają się codziennie.
5. Nie wierz wszystkiemu co czytasz w sieci
6. Nigdy nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osob
7. Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą, której nie znasz
8. Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci

Do pobrania Bezpieczne korzystanie z Internetu

Opracował: Andrzej Święcicki – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Nauczanie na odległość – Porady i wskazówki dla rodziców oraz uczniów


Rodzice, dyrektorzy oraz nauczyciele ze szkół i placówek, do których uczęszczają Państwa dzieci, dokładają wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość. W obecnej sytuacji Państwa rola – rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu – nabiera nowego znaczenia.
Zachęcamy do podjęcia współpracy i komunikowania się ze szkołą w zakresie organizacji zdalnego nauczania, jeżeli to możliwe również do udzielania pomocy nauczycielom i uczniom szkoły.
Przekazujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne w kształceniu na odległość. Narzędzia i aplikacje wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Państwa dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.

Wskazówki i porady do pobrania dla rodziców: Dla rodziców

Wskazówki i porady do pobrania dla uczniów: Dla uczniów

Opracował: Andrzej Święcicki – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku


Zabawy dla dzieci w domu

Zachęcamy do jak najbardziej kreatywnego i aktywnego spędzania czasu z dzieckiem, poprzez wyszukiwanie zabaw w Internecie. Jedną z wielu propozycji jest strona Moje Dzieci Kreatywne na której między innymi możemy znaleźć: „Zabawy dla Dzieci – 30 Propozycji”, ale także wiele innych.

Obraz pochodzi ze strony: Moje dzieci kreatywne

Link do strony: Zabawy dla Dzieci – 30 Propozycji


K L A U Z U L A   I N F O R M A C Y J N A
Podstawa prawna: art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE Nr 119)
I. ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogicznej w Białymstoku,
ul. Słonimska 15/1, 15-028 Białystok, kontakt z Administratorem możliwy jest w następujący sposób:
1) telefonicznie: 85 741 62 35
2) pisemnie na adres siedziby Administratora.
II. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach związanych z ochroną danych osobowych, w następujący sposób:
1) adres poczty elektronicznej: m.falkowski@st.bialystok.wrotapodlasia.pl
2) nr telefonu 85 740-39-97,
3) pisemnie na adres siedziby Administratora.
III. CELE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH I PODSTAWA PRAWNA.
1. Pani / Pana dane osobowe przetwarzane są w celu udzielania psychoedukacyjnej pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej; poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie diagnozy, terapii, doradztwa, profilaktyki. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. „a”, „c” – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. w związku z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
IV. ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
V. PRZEKAZYWANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTW TRZECICH – poza Europejski Obszar Gospodarczy lub organizacji międzynarodowej.
Dane osobowe nie będą przekazane do państwa trzeciego – poza Europejski Obszar Gospodarczy
VI. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH.
Dane osobowe od momentu pozyskania będą przechowywane przez okres wynikający z kategorii archiwalnej dokumentacji, określonej w jednolitym rzeczowym wykazie akt.
VII. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ:
1. Dostęp do danych.
Ma Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych (w tym uzyskania kopii tych danych), prawo uzyskania potwierdzenia przetwarzania, możliwość sprostowania i uzupełnienia danych, żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych.
2. Prawo do usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym).
Ma Pani/Pan prawo do żądania usunięcia danych, w przypadku, gdy:
– dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
– nie ma podstawy prawnej do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;
– wniosła Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania;
– Pani/Pana dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;
– Pani/Pana dane muszą być usunięte, by wywiązać się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa.
3. Prawo do wycofania zgody.
Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody na przetwarzanie, ma Pani/Pana prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
4. Prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
– zaistnieją przyczyny związane z Pani/Pana szczególną sytuacją;
– dane przetwarzane są w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi, z wyjątkiem sytuacji, w której Administrator wykaże istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzanie danych osobowych, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
5. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych1, gdy przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana naruszałoby przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 roku.
VIII. INFORMACJA O WYMOGU DOBROWOLNOŚCI PODANIA DANYCH ORAZ KONSEKWENCJACH NIEPODANIA DANYCH OSOBOWYCH.
Przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. Niepodanie danych osobowych uniemożliwi załatwienia sprawy.
IX. ZAUTOMATYZOWANE PODEJMOWANIE DECYZJI, PROFILOWANIE.
Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

Podpisała
Anna Sawicka
Dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Białymstoku

_____________________________________________________
1 Ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, infolinia telefoniczna: 606-950-000