
Drogi rodzicu!
Poniżej znajdują się propozycję do wykorzystania w zabawie z dzieckiem lub materiały, z którymi warto się zapoznać. Zapraszamy także na naszą stronę na Facebooku.

„Odkrywca parków narodowych”
Zdobywanie wiedzy o parkach narodowych z grą „Odkrywca Parków Narodowych” jest ciekawą przygodą. Przewodnik, atlas, informacje na temat roślin i zwierząt to tylko wybrane ciekawostki, które dostarcza projekt przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Linki do pobrania gry:
„Czytanie ma tylko dobre strony” – rola czytania w życiu człowieka”
23 kwietnia wystartowała kampania społeczna Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 pod hasłem „Czytanie ma tylko dobre strony”. Nową odsłonę przedsięwzięcia promuje miniserial o molach książkowych.

Miniserial promujący czytelnictwo składa się z czterech odcinków. Jest skierowany do szerokiego grona odbiorców – od najmłodszych czytelników, przez osoby dorosłe aż po seniorów. Głównymi bohaterami są mole książkowe, którym głosów użyczyli znani i lubiani aktorzy i sportowcy.
„Czytanie ma tylko dobre strony”
Lektury dostępne

Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Platformie Edukacyjnej udostępniono 30 nowych Lektur dostępnych. To multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi. Lektury dostępne zostały opracowane z myślą o uczniach mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu.
Edukacja leśna – zasoby on-line Lasów Państwowych
Scenariusze lekcji, infografiki edukacyjno-informacyjne, materiały dla dzieci, młodzieży, rodziców oraz nauczycieli, filmy o florze i faunie udostępniane na kanale „Echa Leśne” – to tylko wybrane zasoby edukacyjne przygotowane przez Lasy Państwowe. Mogą być one szczególnie przydatne podczas zajęć dotyczących środowiska leśnego i ochrony przyrody. Zachęcamy do skorzystania z materiałów. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Poniżej link do materiałów YouTube.

Wirtualna wystawa ,,Dziedzictwo tradycyjnej kultury pasterskiej w polskich Karpatach”
Fundacja Przestrzenie Dziedzictwa zaprasza do odwiedzenia i wykorzystania do pracy z uczniami nowej, wirtualnej wystawy online poświęconej tradycjom pasterskim pt. ,,Dziedzictwo tradycyjnej kultury pasterskiej w polskich Karpatach”.
Wystawa jest materiałem edukacyjnym dla dzieci i młodzieży, poszerzającym ich wiedzę o kulturze, historii i dziedzictwie pasterskim na obszarze Karpat.
Organizację wystawy dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu ,,Kultura ludowa i tradycyjna 2021”. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

TUS – Trening Umiejętności Społecznych

Zajęcia TUS mają na celu rozwinięcie kompetencji społecznych w tym rozpoznawania i reagowania na swoje i cudze emocje, dobrej komunikacji czy współpracy w grupie. Metoda ta jest stosowana szeroko. Mogą z niej korzystać tak dzieci jak i dorośli. Poniżej znajdą państwo ćwiczenia do samodzielnej pracy z dzieckiem.
TUS – Ćwiczenia nr 1
TUS – Ćwiczenia nr 2
Plansza Kostka
TUS – Ćwiczenia nr 3
Plansza Autoportret
TUS – Ćwiczenia nr 4
Gra – Co w sobie lubię
TUS – Ćwiczenia nr 5
Tarcza – Cel Pal
TUS – Ćwiczenia nr 6
Serce pełne emocji
Emocje – Twarze
Terapia ręki – ćwiczenia

Terapia ręki to program stworzony w odpowiedzi na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym. Poniżej znajdą państwo ćwiczenia do samodzielnej pracy z dzieckiem.
Ćwiczenia nr 1 – Terapia ręki
Ćwiczenia nr 2 – Terapia reki

Trudne zachowanie dziecka
W życiu codziennym wielu rodziców spotyka się z trudnymi zachowaniami swoich dzieci i często nie wiedzą, jak na te zachowania powinni reagować, aby rozwiązać problem, zamiast go utrwalać. Poniżej znajduję się artykuł, który objąśni jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka.
Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka?
Bezpieczne zdalne nauczanie

W związku z pandemią koronawirusa poczta elektroniczna i inne elementy pracy grupowej, takie jak narzędzia konferencyjne lub komunikatory internetowe stały się wsparciem dla wielu uczniów i nauczycieli, wykorzystujących zdalne metody nauczania. Korzystając z nich, warto pamiętać o bezpiecznym przetwarzaniu danych. Poniżej znajdują się dwa artykuły, które szerzej nakreślają jak postępować, by o to bezpieczeństwo zadbać.
Dane osobowe bezpieczne podczas zdalnego nauczania
Dobre praktyki pomagające zachować bezpieczeństwo podczas lekcji online
Gra logopedyczna
Zapraszamy wszystkich do wspólnej komputerowej zabawy logopedycznej,
link tutaj

Więcej gier logopedycznych znajdziesz na naszej stronie na facebooku
Drodzy Rodzice naszych najmłodszych podopiecznych!

Zachęcamy
Was do przeczytania w wolnej chwili artykułów dotyczących wsparcia
logopedycznego noworodków, niemowląt i dzieci do 3 roku życia. Znajdziecie w
nich informacje, kiedy należy skonsultować się z logopedą, w czym logopeda może
wspomóc niemowlę i jego rodziców oraz w jaki sposób stymulować rozwój mowy
dziecka.
Artykuły ukazywały się w „Kwartalniku Laktacyjnym”. Poniżej znajdziecie
bezpośrednie linki do poszczególnych numerów:
- Rodzic u logopedy. Kiedy trzeba iść do specjalisty? (Kwartalnik Laktacyjny 2/2018, strony 97-99) Link tutaj
- Niemowlę u logopedy. Czym jest i czemu służy wczesna interwencja logopedyczna (Kwartalnik Laktacyjny 3/2018; strony 67-71) Link tutaj
- Jak stymulować rozwój mowy dziecka (Kwartalnik Laktacyjny 4/2018, strony 88-91) Link tutaj
Owocnej lektury!
Jedną z propozycji może być wspólne przeczytanie i wykonanie ilustracji do bajki:
Leśne skrzaty i wielka woda – bajka na czas pandemii

RAZEM ROŚNIEMY – MAŁGORZATA GRABIEC
Bajka do pobrania: Leśne skrzaty i wielka woda
Wsparcie psychologiczne – Akademia NFZ

Polecamy do zapoznania się z cyklem wsparcia psychologicznego w ramach Akademii NFZ. Pierwszy odcinek poświęcony jest lękowi: czym jest dla człowieka, jak odróżnić go od strachu, jak z nim żyć, by nami nie zawładnął. Kolejne podcasty poświęcone są m.in: konfliktom w rodzinie, kontroli – jak jej nie stracić, technikom relaksacji. Seria prezentowana jest na YouTube.
Akademia NFZ – Lęk co zrobić, by tobą nie zawładną link tutaj
Platformy i lekcje online dla dzieci
Ten trudny czas można też wykorzystać innowacyjnie i atrakcyjnie. Bez drukowania i wycinania 😉
Klikając na link pod obrazkiem znajdziecie zbiór materiałów i platform z ćwiczeniami i zabawami edukacyjnymi on-line z myślą o najmłodszych.

LINK DO STRONY: Ćwiczenia i nauka online dla najmłodszych.
Opracowała: Małgorzata Szeszel – Logopeda i pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU

Tempo rozwoju nowych technologii jest oszołamiające. Rewolucja, której jesteśmy świadkami i uczestnikami, stwarza zarówno niezliczone możliwości, jak i zagrożenia. Unikatowe właściwości Internetu umożliwiają ludziom wzajemną NIEOGRANICZONĄ komunikację bez względu na odległość, strefę czasową i granice państwowe. Często jednak możemy w sieci natrafić na treści, których publikacja jest zakazana przez prawo.
Dzieci i młodzież są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem Internetu i telefonów komórkowych. CZYM JEST INTERNET? Niełatwo jest odpowiedzieć na pytanie, czym jest Internet, przede wszystkim dlatego, że nie jest to konkretna rzecz, ale rozbudowany system powiązanych elementów. Podstawową częścią Internetu jest sieć komputerów, do której może włączyć się każdy, kto posiada odpowiednie urządzenie wyposażone w modem. Daje to ogromne możliwości zapewniając rozmaite typy komunikacji – tekstową, głosową, video – bez ograniczeń czasowo-przestrzennych. Sprzyja to tworzeniu się w Sieci społeczności, stanowiących kolejny ważny element Internetu. To użytkownicy Sieci wpływają na jej wygląd i funkcje. Istotnym jego elementem jest wszystko to, co umieszczają w nim użytkownicy, czyli zasoby. Oprócz komputerów indywidualnych użytkowników do Sieci podłączone są serwery, na których znajduje się niezliczona liczba stron internetowych, informacji, plików. Internet to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może znaleźć w nim niemal wszystko, czego potrzebuje.

8 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
1. Nie udostępniaj swoich prywatnych danych nieznanym osobom
2. Nigdy nie podawaj komuś swojego hasła
3. Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
4. Update!
To, że masz program antywirusowy czy antyspamowy to połowa sukcesu. Nie zapomnij włączyć opcji update’owania tych programów. Dzięki temu, będą zabezpieczały komputer przed najnowszymi wirusami. A nowe wirusy pojawiają się codziennie.
5. Nie wierz wszystkiemu co czytasz w sieci
6. Nigdy nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osob
7. Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą, której nie znasz
8. Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci
Do pobrania Bezpieczne korzystanie z Internetu
Opracował: Andrzej Święcicki – Psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku
Nauczanie na odległość – Porady i wskazówki dla rodziców oraz uczniów

Rodzice, dyrektorzy oraz nauczyciele ze szkół i placówek, do których uczęszczają Państwa dzieci, dokładają wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość. W obecnej sytuacji Państwa rola – rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu – nabiera nowego znaczenia.
Zachęcamy do podjęcia współpracy i komunikowania się ze szkołą w zakresie organizacji zdalnego nauczania, jeżeli to możliwe również do udzielania pomocy nauczycielom i uczniom szkoły.
Przekazujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne w kształceniu na odległość. Narzędzia i aplikacje wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Państwa dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.
Wskazówki i porady do pobrania dla rodziców: Dla rodziców
Wskazówki i porady do pobrania dla uczniów: Dla uczniów
Zabawy dla dzieci w domu
Zachęcamy do jak najbardziej kreatywnego i aktywnego spędzania czasu z dzieckiem, poprzez wyszukiwanie zabaw w Internecie. Jedną z wielu propozycji jest strona Moje Dzieci Kreatywne na której między innymi możemy znaleźć: „Zabawy dla Dzieci – 30 Propozycji”, ale także wiele innych.

Link do strony: Zabawy dla Dzieci – 30 Propozycji

Deklaracja w sprawie dostępności
Oświadczenie sporządzono dnia 2022.03.10. Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia 2022.03.10. Deklarację sporzadzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Raport zamieszczamy poniżej.
Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego
K L A U Z U L A I N F O R M A C Y J N A
Podstawa prawna: art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE Nr 119)
I. ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogicznej w Białymstoku,
ul. Słonimska 15/1, 15-028 Białystok, kontakt z Administratorem możliwy jest w następujący sposób:
1) telefonicznie: 85 741 62 35
2) pisemnie na adres siedziby Administratora.
II. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach związanych z ochroną danych osobowych, w następujący sposób:
1) adres poczty elektronicznej: m.falkowski@st.bialystok.wrotapodlasia.pl
2) nr telefonu 85 740-39-97,
3) pisemnie na adres siedziby Administratora.
III. CELE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH I PODSTAWA PRAWNA.
1. Pani / Pana dane osobowe przetwarzane są w celu udzielania psychoedukacyjnej pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej; poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie diagnozy, terapii, doradztwa, profilaktyki. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. „a”, „c” – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. w związku z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
IV. ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
V. PRZEKAZYWANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTW TRZECICH – poza Europejski Obszar Gospodarczy lub organizacji międzynarodowej.
Dane osobowe nie będą przekazane do państwa trzeciego – poza Europejski Obszar Gospodarczy
VI. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH.
Dane osobowe od momentu pozyskania będą przechowywane przez okres wynikający z kategorii archiwalnej dokumentacji, określonej w jednolitym rzeczowym wykazie akt.
VII. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ:
1. Dostęp do danych.
Ma Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych (w tym uzyskania kopii tych danych), prawo uzyskania potwierdzenia przetwarzania, możliwość sprostowania i uzupełnienia danych, żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych.
2. Prawo do usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym).
Ma Pani/Pan prawo do żądania usunięcia danych, w przypadku, gdy:
– dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
– nie ma podstawy prawnej do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;
– wniosła Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania;
– Pani/Pana dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;
– Pani/Pana dane muszą być usunięte, by wywiązać się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa.
3. Prawo do wycofania zgody.
Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody na przetwarzanie, ma Pani/Pana prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
4. Prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
– zaistnieją przyczyny związane z Pani/Pana szczególną sytuacją;
– dane przetwarzane są w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi, z wyjątkiem sytuacji, w której Administrator wykaże istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzanie danych osobowych, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
5. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych1, gdy przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana naruszałoby przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 roku.
VIII. INFORMACJA O WYMOGU DOBROWOLNOŚCI PODANIA DANYCH ORAZ KONSEKWENCJACH NIEPODANIA DANYCH OSOBOWYCH.
Przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. Niepodanie danych osobowych uniemożliwi załatwienia sprawy.
IX. ZAUTOMATYZOWANE PODEJMOWANIE DECYZJI, PROFILOWANIE.
Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
Podpisał
Dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Białymstoku
_____________________________________________________
1 Ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, infolinia telefoniczna: 606-950-000