OTWARCIE SALI DOŚWIADCZANIA ŚWIATA W POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W BIAŁYMSTOKU
„To jedyna taka sala terapeutyczna w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej województwie podlaskim. Sala Doświadczania Świata to miejsce, gdzie dzieci z różnymi niepełnosprawnościami i zaburzeniami mogą do woli korzystać ze specjalistycznego sprzętu usprawniającego zmysły.”
Takie informację oraz podobne mogą państwo przeczytać o naszej poradni w Kurierze Porannym, Gazecie Współczesnej oraz na stronie Polskiego Radia Białystok i Radia ESKA. W czwartek 21 stycznia odbyło się oficjalne otwarcie Sali Doświadczania Świata w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w towarzystwie Pana Starosty – Jana Bolesława Perkowskiego oraz Pana Wicestarosty – Romana Czepe oraz ww. przedstawicieli gazet, a także Twojej Telewizji Regionalnej.
Jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia i pomoce edukacyjne stymulujące rozwój zmysłów. Znajdują się w niej przedmioty, zabawki, gry, panele sensoryczne, kurtyna światłowodowa, łóżko wodne, przedmioty do rehabilitacji, panel podświetlany z transparentnymi bryłami.
Głównym celem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji. Pobyt w sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przyjaznym i bezpiecznym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, daje możliwość cieszenia się z doświadczanych doznań zmysłowych. Podstawowe zmysły są pobudzane łagodnymi wibracjami, muzyką i efektami świetlnymi.
Systematyczne dostarczanie i stymulacja poszczególnych zmysłów w Sali Doświadczania Świata m.in. pozytywnie wpływa na:
- zwiększenie aktywności i motywacji do poznawania;
- usprawnienie koncentracji uwagi i pamięci;
- odczuwanie zadowolenia, poczucie bezpieczeństwa i pokonywanie lęku;
- zwiększenie poznawania, doświadczania i wrażliwości na różne bodźce;
- doskonalenie pracy poszczególnych analizatorów;
- kontrolę własnego ciała, poprawę orientacji w jego schemacie i przestrzeni;
- rozwój funkcji emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych.
Dodatkowo w szczególny sposób przyspiesza terapię dzieci z zaburzeniami percepcji wzrokowej (zarówno tych z nadwrażliwością na bodźce świetlne jak i poszukujących silnej stymulacji wzrokowej), ale również z innymi zaburzeniami integracji sensorycznej.